Resultaten VEFO-posterwedstrijd

De uitslag van de VEFO-posterwedstrijd is bekend! Je leest hier alles over de wedstrijd én je kunt de inzendingen van de winnaars bekijken. Wij putten alvast veel inspiratie uit de mooie gesprekken en creatieve ideeën van de leerlingen van het Scheppers Instituut Mechelen, Sjabi Puurs en Atheneum Wispelberg!

Wedstrijdconcept

Eind november, op UNESCO Wereldfilosofiedag 2023, lanceerde VEFO haar posteractie. Maar liefst honderd geïnteresseerden – leerkrachten en docenten in basis-, secundair, hoger en volwassenenonderwijs – vroegen een setje van onze posters aan. De speelse en duidelijke posters werden ontworpen door Ruth Van Wichelen. Op elk exemplaar staat een filosofische vraag waar denkers van alle leeftijden mee aan de slag kunnen. Wie nog geen posters ontving, raden we aan om naar een volgende VEFO-activiteit te komen. De kans is groot dat we daar af en toe posters zullen meegeven aan deelnemers.

Sommige ontvangers van de posters namen ook deel aan onze wedstrijd. Ze stuurden een verslag door van de filosofische gesprekken in hun klas. Onze jury, bestaande uit Emma Moormann, Niels Van Hoof en Michiel Bellon, beoordeelde die verslagen met veel plezier. Er werd rekening gehouden met drie criteria: diversiteit van de antwoorden, filosofische kwaliteit en diepgang, en originaliteit. De jury was erg enthousiast over de kwaliteit van de inzendingen en werd verrast door de diversiteit ervan. Helaas konden ze slechts drie winnaars belonen met een filosofisch spel. Hieronder kun je meer lezen over de inzendingen van de top 3:

  1. Scheppers Instituut Mechelen – leerlingen van Margot Govaert
  2. Sjabi Puurs – leerlingen van Ann Busschots
  3. Atheneum Wispelberg – leerlingen van Goedele De Swaef

Daarnaast verdienen de leerlingen van Kobe Kennes (Sint-Jan Berchmanscollege Brussel) een speciale vermelding.

Scheppers Instituut Mechelen

Eerste plaats voor de leerlingen van Margot Govaert

De leerlingen van Margot Govaert verbaasden de jury met hun enorm creatieve inzendingen. Ze maakten een filmpje waarin de oudheid en robots samenkomen, schreven een liefdesbrief aan een robot én bedachten een verhaal voor een prentenboek over een jongetje dat niet kan slapen. Hieronder kun je de prachtige resultaten bekijken én lezen wat de jury daarvan vond.

Uit het juryrapport: “Wat een geweldig creatieve inzendingen! Dit was echt een plezier om te bekijken. Het filosofisch gesprek in het filmpje was maar heel kort, maar had toch al redelijk wat diepgang en was bovendien heel leuk ge-edit. De liefdesbrief aan de robot is ook heel goed gevonden en vulde het filmpje goed aan. Mooi, hoe jullie de brief als geheel weten te benutten als argument. Het prentenboek, tenslotte, was fenomenaal. In weinig woorden zijn de leerlingen erin geslaagd om verschillende aspecten van de vraag, filosofische theorie, én een ‘plot twist’ en diepere laag van reflectie bijeen te brengen. Heel knap!”

Sjabi Puurs

Tweede plaats voor de leerlingen van Ann Busschots

De leerlingen van Ann Busschots stuurden ons een mooie Powerpointpresentatie door. Die geeft niet alleen een goed beeld van de thema’s die tijdens hun gesprek aan bod zijn gekomen, maar toont ook welke verschillende argumenten en standpunten er werden verwoord. Bovendien wordt de bekijker van de presentatie zelf aan het denken gezet. Maar wat is denken eigenlijk?

Uit het juryrapport: “Wat een leuke visuele Powerpoint waarin wij zelf aan het denken gezet werden! Heel fijn om te zien dat jullie onder andere ook over de meer fundamentele vraag ‘Wat is denken?’ gesproken hebben. Op het einde wordt duidelijk dat leerlingen durfden te twijfelen aan hun meningen en samen op zoek gingen naar een beter inzicht, wat niet evident is. Er is duidelijk goed over de opzet nagedacht – zo te zien hebben jullie een goed gesprek gehad en werd jullie gesprek ondersteund door post-its en gekleurde kaartjes. Eigen ervaringen en inzichten uit andere vakken werden mooi bij het onderzoek betrokken.”

Atheneum Wispelberg

Derde plaats voor de leerlingen van Goedele De Swaef

Goedele De Swaef heeft filosofische gesprekken begeleid in niet één, maar vier klassen Humane Wetenschappen. Ze stuurde enkele verslagen van de gesprekken door. Leerlingen gingen na het gesprek ook nog de school in en de straat op om de vragen van de posters voor te leggen aan willekeurige voorbijgangers.

De jury sprak haar waardering uit voor de kwaliteiten van Goedele als gespreksleider. Hieronder lees je het verslag van het gesprek met 5HWB over de vraag ‘Bestaat het verleden echt?’.

Uit het verslag van de jury: “De leerlingen worden uitgedaagd om hun antwoorden te verklaren, om alternatieve mogelijkheden te overdenken, en om dieper te graven. Wanneer het nodig is, stuurt de gespreksleider het gesprek weer terug naar de kern of vraagt ze leerlingen om terug te komen op iets wat eerder gezegd werd.”

Sint-Jan Berchmanscollege Brussel

Speciale vermelding voor de leerlingen van Kobe Kennes

De leerlingen van Kobe Kennes (Sint-Jan Berchmanscollege Brussel) gingen aan de slag met de posters in het CB-atelier voor de eerste drie jaren middelbaar. Dat atelier is bedoeld voor leerlingen die graag en/of gemakkelijk leren en gaat elke donderdag door in een informele sfeer tijdens de speeltijd. Wat de jury zeker positief vond, was dat de leerlingen zelf een verslagje hadden opgesteld van hun denkproces en overleg.