Hoe snijd je thema’s aan zoals evolutietheorie of homoseksualiteit?
Hoe zorg je ervoor dat het gesprek leidt tot dialoog eerder dan tot conflict?
Hoe voer je als leerkracht een constructief gesprek over wetenschap en ethiek in de grootstad?
Wetenschapsbalans is een onderzoeksproject van de hogeschool Odisee dat zich buigt over het omgaan van maatschappelijk gevoelige thema’s in de grootstedelijke wetenschapsklas. Binnen dit project wordt een methodiek ontwikkeld om leerkrachten te ondersteunen in het voeren van een constructief gesprek over deze thema’s die zich situeren op de snijlijn tussen wetenschap en maatschappij. De wetenschapsbalans-methodiek is gebaseerd op reeds bestaande methodieken. De socratische gesprekstechniek laat ons toe om oordelen om te buigen tot reflectievragen, en technieken uit interculturele communicatie geven ons inzicht in de verschillende referentiekaders die het constructieve leerproces mogelijk kunnen verhinderen.
Hier vindt u meer informatie over wetenschapsbalans.
Doelgroep: leerkrachten wetenschappen en levensbeschouwing in het secundair onderwijs
Prijs: gratis
Plaats: Odisee Hogeschool Campus Brussel
Datum: dinsdag 24 april 2018 van 10u tot 16u
Inschrijven: vóór 20 april 2018 via dit formulier
Contact en vragen: veerle.verschoren@odisee.be