Dadadenken: lesideeën voor het filosoferen met kinderen

Filosofiejuf.nl is al een tijdje een bekende inspiratiebron voor iedereen die bezig is met filosoferen met kinderen. Nu heeft deze website ook een zusje, www.dadadenken.nl. Deze website is bedoeld om kinderen creatiever te leren denken.    heeft deze website ook een zusje, www.dadadenken.nl. Deze website is bedoeld om kinderen creatiever te leren denken.  Je vindt […]

Dadadenken: lesideeën voor het filosoferen met kinderen Lees meer »

Belgische preselectie van de Internationale Filosofie Olympiade 2018

De Belgische preselectie van de Internationale Filosofie Olympiade is een filosofische essaywedstrijd voor leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs in België.   Het thema voor de Belgische preselectie is ‘Verbeelding aan de macht: 50 jaar na Mei 1968’.De jongeren schrijven niet in hun moedertaal. De preselectie op de participerende scholen vindt plaats

Belgische preselectie van de Internationale Filosofie Olympiade 2018 Lees meer »

Marx komt naar het theater

2018 is het 200ste geboortejaar van Karl Marx. Om daarbij stil te staan, schreef theatermaker en filosoof Stefaan Van Brabandt de theatermonoloog MARX, gespeeld door Johan Heldenbergh (“The Broken Circle Breakdown”, “De Helaasheid der dingen”, “The Zookeeper’s Wife”).  Geen filosoof heeft een grotere stempel op de wereldgeschiedenis gedrukt dan de 19e-eeuwse filosoof Karl Marx, die geldt

Marx komt naar het theater Lees meer »

Gesprekken voeren met kleuters

Carolien Frijns (KU Leuven) schreef een doctoraat over het voeren van gesprekken met kleuters. Ze zocht uit of zulke gesprekken bevorderend zijn voor de taalvaardigheden van kinderen die thuis geen Nederlands spreken. De resultaten zijn positief en geven aanzet tot meer filosoferen met kleuters. Productieve gesprekken in de klas In haar onderzoek onderscheidt Frijns drie

Gesprekken voeren met kleuters Lees meer »

Studiedag filosofie en filosoferen in de middelbare school

21 april 2018, Leuven (Hoger Instituut voor Wijsbegeerte)   lezingen en vier workshops In de lezingen op deze studiedag gaan de sprekers in op hoe lessen filosofie in het secundair onderwijs ingevuld kunnen worden. Wat is de relatie tussen ‘filosofie’ en ‘filosoferen’ in deze lessen? Hoe kunnen leraars reageren op leerlingen die beweren dat in

Studiedag filosofie en filosoferen in de middelbare school Lees meer »

Reflectienamiddag filoSOfie: filosofie in het Secundair Onderwijs

Op zaterdagnamiddag 27 januari 2018 organiseert de opleiding Wijsbegeerte van de Universiteit Antwerpen een reflectienamiddag over filosofie in het secundair onderwijs. Verschillende betrokkenen gaan met elkaar in debat over het hoe en waarom van filosoferen in de klas en het vak filosofie op school. Meer informatie vind je hier

Reflectienamiddag filoSOfie: filosofie in het Secundair Onderwijs Lees meer »

Wereldfilosofiedag in de Senaat

Op 16 november 2017 vond n.a.v. de UNESCO World Philosophy Day een (w)onderwijsgerige ontmoeting plaats in de Senaat in Brussel. Het unieke samenwerkingsverband van de Vlaamse Unesco Commissie (VUC) en het Vlaams netwerk voor Eigentijds FilosofieOnderwijs (VEFO) organiseert in het kader van de jaarlijkse Unesco World Philosophy Day een (w)onderwijsgerige ontmoeting.    Programma 13.00:Brood voor Morgenvroeg

Wereldfilosofiedag in de Senaat Lees meer »