Het Algemeen Nederlands Tijdschrift voor Wijsbegeerte (ANTW) heeft onlangs een themanummer gepubliceerd over filosofieonderwijs.
Hier is de inhoud van het themanummer:
Natascha Kienstra en Ronald Tinnevelt, Redactioneel
Jacques Bos, ‘Filosofie – waar is dat goed voor?’ Nederlandse filosofen over filosofieonderwijs
Herman De Regt, De beste truc om kritisch te leren denken: Hoe wetenschapsfilosofie en goochelarij jongeren weerbaar maakt tegen onzin
Floor Rombout, Jaap Schuitema en Monique Volman, Hoe kan waardegeladen kritisch denken worden onderwezen in filosofische gesprekken?
Paul van Geest, Naar het einde van een zwerftocht. Overdracht van kennis, het leven van waarden en overtuigend leraarschap volgens Augustinus
Hans Wessel, Hoe kunnen we leren te filosoferen? Over het vertragen van het denken met behulp van filosofische denkvaardigheden
Hannah Marije Altorf, Voetnoten bij Plato: Pleidooi voor het schrijven van wijsgerige dialogen
Griet Galle, Sporen van en naar filosofie en filosoferen in het Vlaamse secundair onderwijs, zie Literatuur en onderzoek
Meer informatie over het themanummer vind je hier