Winactie WFD 2024: Wat verwondert jou?

Wat verwondert jou? VEFO nodigt alle schoolgaande kinderen en jongeren (dus pakweg 4 – 19 jaar) uit om deze vraag te beantwoorden. Zo maak je kans op mooie prijzen.

Ben je tussen de 4 en 19 jaar oud? Dan kun je deelnemen door de vraag ‘Wat verwondert jou?‘ te beantwoorden. Deze actie organiseren we ter gelegenheid van UNESCO Wereldfilosofiedag 2024 (21 november). We verloten eventueel ook een prijs voor een leerkracht die zijn/haar klas aanmoedigt om deel te nemen. Het is zeker niet noodzakelijk om deel te nemen in een schoolse context – ouders kunnen ook hun kinderen aanmoedigen om deel te nemen.

Deelname

Je kunt je antwoord via deze button opsturen. Antwoorden hoeven niet lang te zijn: één zin kan al volstaan! Schrijf je antwoord op, maak er eventueel een tekening bij, en maak er een foto van. We zouden het leuk vinden om zoveel mogelijk foto-inzendingen te ontvangen.

We ontvangen jullie antwoorden op de vraag ‘Wat verwondert jou?’ graag uiterlijk op 20 december 2024. Daarna verzamelen we alle inzendingen en zal een onschuldige hand bepalen welke deelnemers in de prijzen vallen. In de loop van januari maken we de winnaars bekend en nemen we contact met ze op om de prijzen te bespreken.

Dit bericht en/of de wedstrijdafbeelding (inclusief QR-code naar het formulier) mogen zowel offline als online massaal gedeeld worden!  

Prijzen

Je wilt natuurlijk weten wat er te winnen valt! We verloten vier leuke filosofische prijzen onder de deelnemende kinderen en jongeren. Heb je een van deze prijzen al? Geen zorgen! Als je wint, mag je zelf een prijs kiezen uit de onderstaande lijst.

Kinderen
– Filosofisch prentenboek: De Zoon van de Gazelle (winnaar Berrie Heesenprijs 2023)
– Strips: De avonturen van kuiken (deel 1 & 2)
– Boekenpakket: Filosofie voor Kids (Davidsfonds)

Jongeren
– Filosofisch spel: Nomizo
– Graphic novel: De wereld van Sofie
– Graphic novel: Logicomix

Aan de slag met dit thema

Ben je als leerkracht of ouder benieuwd hoe je met deze vraag aan de slag kunt gaan? Hier zijn enkele vrijblijvende suggesties om het thema ‘verwondering’ aan te brengen in je klas of bij je kinderen.

  1. Natuurzoektocht (lagere school en kinderen jonger dan 12): Wikkel dubbelzijdige tape rond de arm van elke leerling / elk kind. Maak vervolgens een wandeling met hen in een bos, park, of natuurgebied (een wandeling in een stedelijke omgeving is eventueel ook mogelijk). Geef hen de opdracht om zo veel mogelijk voorwerpen te verzamelen die hen interessant lijken en ze op de tape te kleven. Laat hen na afloop de gevonden voorwerpen aan mekaar tonen, bestudeer er samen enkele meer in detail en hou een nabespreking: Wat valt jullie op? Zie je iets wat je normaal niet ziet als je er nauwkeurig naar kijkt? Wat verwondert je als je naar dit ding kijkt? Welke vragen roept het bij je op? ; …
  2. Fotowandeling (alle leeftijden): Laat je leerlingen / kinderen een wandeling maken in de school, de buurt of een andere omgeving. Vraag hen om met een open blik te kijken naar alles wat ze tegenkomen, en om foto’s te nemen van wat hen verbaast, opvalt en/of fascineert. Vertel hen om telkens ook even stil te staan bij de situatie: Waarom verbaast dit hen? Hoe voelen ze zich daarbij? Roept het vragen bij hen op? Laat hen nadien de foto’s aan mekaar tonen en hou een korte nabespreking. Oudere leerlingen kan je ook de opdracht geven om bij elke genomen foto een korte toelichting te schrijven: waarom hebben ze de foto genomen? Wat fascineerde hen? Hebben ze nog vragen bij deze foto?
  3. Schrijfopdracht met filosofisch gesprek (secundair onderwijs):Laat je leerlingen nadenken over een treffend moment toen ze zich verwonderden over iets, en laat hen de ervaring uitgebreid neerschrijven, met zo veel mogelijk details: wanneer was het? ; Waar was het? ; Wie was erbij? ; Wat gebeurde er allemaal? ; … Vertel de leerlingen dat ze de gebeurtenis zo gedetailleerd moeten opschrijven dat een buitenstaander het gebeurde als een filmpje voor zijn ogen zou kunnen afspelen. Laat hen vervolgens hun ervaringen in duo’s aan mekaar vertellen, en laat hen samen filosofische vragen bedenken bij de ervaringen die ze hebben genoteerd [Criteria van een filosofische vraag: kort, eenvoudig geformuleerd en je moet er van mening over kunnen verschillen]. Noteer een aantal vragen die gebrainstormd werden op het bord, en kies er door middel van stemming samen één uit. Hou hierover vervolgens een klassikaal filosofisch gesprek.
  4. Dierenverhalen van Toon Tellegen (lagere school): Kies een verhaal van Toon Tellegen (er is een bundel gratis beschikbaar op DBNL), en lees dat voor. Vraag de leerlingen / kinderen wat ze vreemd of fascinerend vinden aan het verhaal, en welke vragen het bij hen oproept. Kies er enkele vragen uit, en voer daar een gesprek over met de groep.
  5. Werken met een filosofische tekst over verwondering (hoger secundair, ASO): Laat je leerlingen (een deel van) het eerste hoofdstuk uit Inleiding tot de verwondering van Cornelis Verhoeven lezen, verwondering en kennis (beschikbaar op DBNL). Voer aan de hand daarvan een klassikaal gesprek over de band tussen verwondering en kennis, met als richtvragen: ‘Staat onderwijs verwondering in de weg?’ en ‘Kan je nog verwonderd zijn als je veel weet?’.
  6. Wetenschappelijk experimentje (lagere school en kinderen jonger dan 12): Leg een blok ijs in een pot op een vuurtje, en laat je leerlingen / kinderen observeren wat er gebeurt terwijl het ijs smelt, water wordt, en tot slot helemaal verdampt. Vraag de groep: Wat is jullie opgevallen? Wat verwondert je als je hier naar kijkt? Welke vragen heb je? ; …

We wensen jullie veel plezier en succes. We kijken al uit naar jullie antwoorden!