Een onschuldige hand koos enkele winnaars uit van de VEFO-wedstrijd ‘Ken onszelve’ in het kader van de maand van de filosofie. De winnaars werden inmiddels gecontacteerd om een mooie prijs uit te kiezen. Bekijk hieronder de foto’s van de winnende deelnemers, inclusief hun filosofische vragen en toelichting (met als bonus enkele foto’s van de loting). We danken alle deelnemers voor hun originele inzendingen!

Is zelfkennis wel kennis als er geen objectief bewijs voor is?
Een leerling van 6HWeC (Go! Campus De Vesten)
Spreken we wel van kennis als er geen enkele andere bron is dan jezelf?
Ik zou eerder spreken van het herkennen van jezelf, omdat je bepaalde eigenschappen hebt die je in jezelf herkent en die samen, als een patroon, jou als persoon vormen.
Kennis is iets wat goed onderbouwd en objectief is, zodat je niet uitgaat van slechts één bron, zoals in dit geval je eigen bewustzijn. Dit soort objectieve informatie over jezelf zal je niet terug vinden in een encyclopedie. De foto laat zien dat je eigenlijk geblinddoekt in een spiegel probeert te kijken. Je baseert je zelfkennis dus op gevoelens en gedachten in plaats van wat je echt bent. Er is geen enkele bron die deze gedachten kan verifiëren. Verder kan je ook niet op je zintuigen vertrouwen aangezien die enkel de persoon langs de buitenkant kunnen waarnemen. Voor mij toont dit uiteindelijk ook aan dat zelfreflectie belangrijker is dan zelfkennis.

Kunnen we vandaag nog spreken van een echt ‘wij’ als iedereen vooral aan zichzelf denkt?
Ilissa Fonteyne
Op een bankje zitten twee vriendinnen naast elkaar, maar beiden staren naar hun telefoon. Vandaag kiest iedereen voor zichzelf, zoals eigen leven, werk en sociale media, waardoor contact moeilijker wordt. We leven naast elkaar, niet samen met elkaar. Fysiek zijn de vriendinnen dichtbij, maar mentaal leven ze in hun eigen bubbel door hun gsm. Dit beeld laat zien hoe het egoïsme van vandaag in de maatschappij een echt ‘wij’ in de weg staat.

Zijn we wie we denken dat we zijn?
De klas van Jacoba Serdons
Op onze leeftijd zijn we erg op zoek naar onze identiteit, maar zijn we wie we denken dat we zijn? De donkere kant van onze foto staat symbool voor hetgeen men niet over zichzelf weet, terwijl de belichte kant staat voor wie men denkt te zijn. Je kan jezelf nooit volledig kennen omdat je identiteit doorheen je leven verandert. Hetgeen we zeker van zijn is onze geworpenheid, over de rest kunnen wij nooit zeker zijn. Hoe jij jezelf op dit moment zou beschrijven is daarom geen werkelijkheid. Aangezien iedereen een andere perceptie heeft over zichzelf en anderen, brengt dat onzekerheid met zich mee over wie we zijn en hoe we in het leven staan. Wij zijn meer dan enkel ons verhaal, omdat er zo veel dingen zijn die niet verteld kunnen worden of die wij nog niet ontdekt hebben.

Vanaf wanneer ben je geen kind meer?
De klas van Lotte Polspoel
Deze vraag gaat in op de vraag naar wat het betekent om volwassen te zijn. Deze vraag kun je niet louter biologisch benaderen, aangezien ‘kind zijn’ ook om een ervaring gaat. Misschien is er zelfs geen eindig punt aan het kinderlijke. Het gaat om een innerlijke transformatie. We kunnen een link maken met het thema omdat dit gaat om de grenzen tussen mensen en je plek in het sociale web, de sociale verwachtingen die horen bij je leeftijd en de innerlijke reflectie die bij deze vraag hoort.

Weet ik alles over mezelf? (Eervolle vermelding)
Emilia Boschmans
Ik vind deze foto er bij passen omdat je geen idee hebt over jezelf. Bv. Wat is m’n lievelingsboek? Ik heb geen idee.
… en de loting door een onschuldige hand


